min-lilla-siri

Alla inlägg den 15 november 2011

Av Filippa Bräutigam - 15 november 2011 16:41

Jag dör! 

Har länge tänkt sy Siris namn att hänga i barnvagnen. Nu har stickningen hängt upp sig och virkningen blir inte som den ska så nu skulla jag sy istället! Men sy för hand har jag ju efter mössor, vantar och tofflor tröttnat på.

Jag plockade fram den fina maskinen som svärmor kom förbi med för ett tag sedan och satte mig och läste igenom instruktioerna. När jag väl förstått vilken söm jag skulle använda i det tjockare av de två tygerna så tänkte jag trä maskinen. ANTIKLIMAX! Det fattas en förbenad undertrådsspole! Det finns typ 10 olika pressarfötter men ingentingatt trä en stackars undertråd med.

Så då letar jag fram den typ tusen  år gammla maskin som mamma gav mig för många år sedan. jag kollar s¨att alla delar finns. Yes! då är det bara att köra! Jag trär maskinen och sätter mig och målar och klipper ut bokstäverna. (Glad att jag inte döpt henne till Elionora eller något.) Det gick ganska fort att fixa till ett hyfsat Siri. Sedan ska jag sätta mig och sy. Jag trampar ner pedalen och "klonk" sa det. ANTIKLIMAX! Nålen går av och naturligtvis har jag inga extra nålar. Nu sitter jag här med mina fina bokstäver och överväger att ännu en gång sätta mig och sy för hand men NEJ! Jag tänker INTE sy för han en gång till. Ett projekt som borde tagit någon timma kommer nu att bli bra mycket mer långdraget än så. 

 

Ovido - Quiz & Flashcards