min-lilla-siri

Alla inlägg under december 2012

Av Filippa Bräutigam - 30 december 2012 21:12

Nåja kanske inte direkt sydligaste jag varit men ändå såpass att det går att bruka en mobiltelefon. Ett dygn utan telefon är ändå ganska skönt!
Idag har jag varit norr om Polcirkeln, inte illa.
Sen körde vi bil på isen! Jag har inte så många fobier, det mesta klarar jag av. Men fan inte spindlar och om man bortser från dom så är det egentligen bara en sak till som Jag är riktigt jävla rädd för, och det är att hamna under vattnet med en bil!
En sån där sak jag drömmer mardrömmar om och för många år sen kände jag en kille som flög fram på skogsvägarna flög i diket och studsade över till andra sidan vägen, bakändan på bilen hamnade i vattnet men den stod kvar på vägen. Jag grinade och skrek så tårarna sprutade och sprang ut bilen och vägrade att hoppa in igen. Den gången eskalerade nog min rädsla.
När vi väl kom fram till isvägen idag såg den inte alls trevlig ut att köra på. Det var plusgrader och isen såg liksom blöt ut och grönfläckig ut, som att den var tunn på vissa ställen. Det var bra nära att jag sa åt Frans att vända och köra en timma extra för att slippa åka över isen. Han började till och med backa en bit men sen tog jag av mig fegismössan och sa till mig själv att står det att isen klarar tre ton så åker vi inte igenom. Frans körde, pulsen pumpade omänskligt ändaupp i halsen men isen höll och jag lever!
En erfarenhet rikare.

Av Filippa Bräutigam - 29 december 2012 12:31

Skruttan somnade så skönt med en gång! Själv sitter jag och uppdaterar min nya favorit facebookgrupp varje minut! Man vill ju inte missa något inlägg om alla dessa fantastiska barnvagnar! Man vill se alla hemmasydda suffletter för inspiration, man vill läsa alla finurliga lösningar alla har och ge tips och råd där man har egna erfarenheter. Några vagnar har det ju hunnit bli på dessa 18 månader. Slår man ut det så har jag nu ägt en ny vagn varannan månad! Låter ju helt sjukt! Dessutom kommer ju snart donkeyn. Men jag fortsätter leva på att jag gått med plus på hälften av vagnarna och därför tjänat ihop pengarna till de nya vagnarna! Donkeyn går ju utanför detta men den tjänar ihop sig själv! Det är ju ändå en ganska oskyldig hobby det hör med barnvagnssamlande, jag fortsätter nog tills jag är färdig med barn!
Oj nu har jag ju inte uppdaterat på säkert fem minuter.

Bjuder på ögongodis!
Bakgrunden är inte vit för att snön går ovanför rutan (bara nästan) utan för att
Vi kör superduperfort!

Av Filippa Bräutigam - 29 december 2012 12:00

Nu bär det av mot skogarna och Överkalix! Min stora tjej, hennes största idol kha (vi andra känner honom som Rikard), Papi och jag skall på en endagstur till snö som går att drunkna i, skogar utan slut, minusgrader så nära totala nollpunkten det bara går och framförallt urbefolkningen!
Skämt och sido, Överkalix är en vacker liten by men inte innan jag sist var där har jag kunnat begripa vilka kulturskillnader det finns i vårt avlånga land.

Av Filippa Bräutigam - 28 december 2012 22:14

Oavsett så blev det ju en tårta men utan mina tårtredskap som jag hemma så gick det sådär att knåpa ihop något fint. Här är i alla fall resultatet. Såmdåligt att jag inte vågar visa upp det blev det ju inte.

Av Filippa Bräutigam - 28 december 2012 17:51

Nu är det en timma sedan Siri fyllde 1 och ett halvt! Det firade vi på Piteå havsband och Siri har åkt vattenrutchkana, bubblat bubbelpool och simmat som en blåval! Nu sitter vi på grillen och skall fira med pommes, fint ska det vara mör man fyller halvt.

Hon är ett barn. Det blir så tydligt för varje ny sak hon gör och för allt nytt hon lär sig! Det är inga bebissaker som att rulla, sitta och gå hon lär sig längre! Nu bygger hon meningar och testar ord, hon hittar på bus och visar stolt upp sina teckningar och sina kläder på morgonen.

Ikväll ska vi baka tårta bara för att det finns en anledning att öva tårtfärdigheterna ännu en gång! Mums!

Av Filippa Bräutigam - 27 december 2012 10:34

Vi har fet mysigt här uppe i norr. Ingen stress och inget bråk. Det hör till ovanligheten att jag får en lugn jul! Julafton brukar alltid vara massa skrik gap och elakheter i mil familj men i år har jag helt sluppit detta. Frans familj har minst sagtbinte samma temperamentsfulla sätt som min.

Munväder snön ner men idag är det ju riktigt mänskligt, bara 9 minusgrader!
Men det blir ändå en innedag med plugg på schemat.
Vi får se hur vi ska lyckas underhålla Siri samtidigt bara!

Av Filippa Bräutigam - 27 december 2012 00:44

Frans och Siri ligger bredvid och snarkar ikapp!
Jag ligger här och har en aningens svårt att sova! Dom snarkar verlligen så väggarna skalver. Kanske sover jag inte för att Siri somnade för en timma sen och tog nästan fyra timmar att natta. Jag är i aningens chocktillstånd. Kanske för att jag fortfarande är hög på vetskapen att åsnan snart är i min ägo. Eller så är Seychellerna enkelt choken att Papi sa ja till mitt nya köp som gör att jg inte kan somna. Vad vet jag! Nu blir det ett nytt försök. John Blund, jag välkomnar dig! Kom med din skottkärra och hiva grus i ögonen på mig så jag får sova någon gång!

Av Filippa Bräutigam - 26 december 2012 20:31

Asså på riktigt är nog detta med barnvagnar lite som en drog för mig! Ett glädjerus infann sig när Frans gav OK till nytt vagnköp. Och det sitter i ett tag!
Tur att man inte kan ägna sig år barnvagnsköp hela livet! Men så länge man gör bra affärer så kanske det kan kvitta i och för sig.

Nu är vår donkey i färgerna svart och sand beställd och den kommer bli så fin!

Kan knappt bärga mig tills den kommer om 3-6 veckor!

Ovido - Quiz & Flashcards