min-lilla-siri

Alla inlägg under september 2011

Av Filippa Bräutigam - 28 september 2011 20:04

För tre månader sen kom mitt hjärta att svämma över av kärlek till en viss liten fröken!

Aldrig i min vildaste fantasi hade jag kunnat ana vad en annan människa kan betyda för en. Hon är mitt allt! Hon och mannen som jag delar henne med!


  Först stelna i några dagar sen in i ramen!

Av Filippa Bräutigam - 27 september 2011 23:27

Kvällens aktiviteter   Bådar gott inför babysim om två veckor.     Siri har hoppat hoppgunga för första gången!

Av Filippa Bräutigam - 27 september 2011 17:48

Tanten i fråga är Siris mormorsmormor på 92 år. men så fort hon ser Siri blir hon inte en dag över 70! Det är så härligt att se hur hon älskar det lilla pyret. Och gissa om Siri tycker om henne, hon stormtrivs i knät hos den gamla tanten.

Jag åkte dit och såg till att hon fick lite mat i sig och jag henne nybakade bullar. Hon behöver sällskapet för att få aptit och hon äter knappt alls när hon är själv.

Och medans gamlingen tog sig ann minstingen så passade jag på att putsa hennes fönster som hon suttit och klagat så på. Även om hon aldrig sa att hon tänkte putsa dom själv så skulle det inte förvåna mig om det hade blivit hennes död när hon stört sig på dom tillräckligt länge. Det vill vi ju inte vara med om! Och gissa om hon blev nöjd. Fönstren blev ju inte toppen med tanke på att hennes fönsterskrapa troligen var äldre än mig men ändå över förväntningarna. Men Astrid hade då "ALDRIG sett så rena fönster". Tvivlar på att ett nyputsat fönster hos henne brukade ha en ända rand men huvudsaken är ju att hon tycker att det blev fint. Även om jag inte är helt nöjd med min insats. Till våren använder jag nog min egen skrapa om det skall putsas igen.


    När vi kom hem fick Siri ligga på mage en stund. Hon orkar längre och längre stunder. Hon utvecklas i ett rasande tempo! Jag är så stolt över henne.    

Förresten så var jag förbi COOP på backaplan och dom har barnklädes REA köpte tokmycket kläder. Tio plagg för under 200 kronor. Helt galet och superfina grejor! Dock köpte jag i lite större storlekar. 62 och 68 är storlekar där vi äntligen kan börja köpa själva. Vi har ju haft så mycket kläder i mindre storlekar att vi knappt kunnat köpa någonting. Nu har hon börjat använda några 62or och jag har fått plocka ut två stora lådor med för smått. Lite snyftigt att inse hur snabbt hon växer men häftigt på samma gång.

Av Filippa Bräutigam - 26 september 2011 15:26

Igår var jag hemma hos Sandra och hennes lilla familj för att kika på lite barnkläder av märket Me & I. Vi var ett helt gäng och det var supertrevligt, kläderna var ju naturligtvis jätte fina och kostade där efter men lite fint får man ju unna sig ibland. Siri fick fyra plagg och jag kan säga att de flesta köpte bra mycket mer än så.

   

Några smakprov.


Jisses vad min dotter är enveten med den där tummen. Hon har ju nappen men den är inte riktigt lika god som tummen tycks det. hur sött det än må vara så är jag inte förtjust. Tummen kan ju inte jag kontrollera och den är bra mycket svårare att bli av med sen. Ja, ja, jag har inte gett upp.

 

Av Filippa Bräutigam - 24 september 2011 22:42

Nu har jag avslutat mitt syprojekt för den här gången och mina fingertoppar är rejält ömma. Så ömma att det svider när jag tvättar händerna. Misstänker att jag skalat bort en hel del hud. Trots att jag använt fingerborg så kan jag ju inte skydda alla tio. Men jag är nöjd med resultatet och Siri blir om möjligt ännu sötare än innan i det som jag sytt. Det är inte ovanligt att jag påbörjar projekt av det här slaget men brukar hinna tröttna innan jag är färdig. Det är alltid intensivt till en början men sen tröttnar jag. Men när projekten är till en som är ungefär en tredjedel så stor som jag så hinner man inte tröttna. det har tagit några dagar och det är ungefär så länge jag klarar av att göra något så intensivt. Jag har alltid svårt att lägga ifrån mig ett projekt, och denna gången hade jag ju innan jag började beslutat att det skulle bli både mössa, tofflor och vantarna och då kan man ju inte nöja sig med bara det ena. Även om jag efter mössan insåg hur jobbigt och tidskrävande det är att sy för hand även om man syr åt en liten.

 


Frans kom hem för en timma sedan och nu sitter han med Siri och sjunger. Dom är så fina ihop, jag blir varm i hjärtat av att se hur Siri älskar när han sjunger för henne. Det är bland det bästa hon vet. Det är så häftigt att se hur hon känner igen honom och hur glad hon blir att se honom när han kommer hem på kvällarna. Hon spricker alltid upp i ett leende.


Igår fick hon en ny leksak. Hon är ju inget fan av att ligga på mage men detta är som ett uppochnervänt babygym, hon ligger på en liten snurrande ställning som gör att det är lättare och roligare för henne att ligga på magen. Så an hon ligga och pilla med sakerna på gymmattan och snurra sig själv runt med plattan. Den fungerar ganska bra och hon orkar ligga längre på mage ån hon gjort tidigare.


Imorgon skall jag med några andra mammor på ett Me & I party, ett barnkädes party. Kläderna är säkert svindyra men jag hoppas kunna köpa något i alla fall. Vi får se vad hon har att visa.


Och nu har hon en blåsa igen! Men denna gången är det en blåsa. Kan inte vara något  annat. Den första blåsan som visade sig vara en tand verkar irritera henne mer och mer och nu har hon en förkylningsblåsa på tandköttet i överkäken. Stackars liten, hon är så väldans mycket ledsnare än hon brukar. Jag struntar ju i att det inte är superlätt att vara mamma men jag vill ju så gärna att det ska vara lätt att vara bebis. Men hur man än gör så kan det ju omöjligt vara det. Stackars liten, och på onsdag ska hon ju få sprutor också.


Det blev en hel del blandad fakta men så blir det ju om man inte skriver så ofta.

Natti!

Av Filippa Bräutigam - 23 september 2011 10:55

Har inte bloggat de senaste dagarna eftersom jag satte igång att sy en mössa, som vanligt när jag knåpar jag jag inte slita mig och härom natten satt jag till två och sydde klart en mössa som sedan visade sig vara lagom i typ en vecka till. Så nästa dag gick åt till att göra en till som blev bättre men egentligen inte helt ideal. Meningen var att den skulle bli ganska vid så att hon kan ha den ett tag. Men sömnsmånen som jag la till gjorde att den blev väldigt hög och bara en gnutta vidare men den passa i alla fall perfekt ett tag. Målet var även att sy tofflor och vantar till... tofflorna blev klara igår kväll och idag tar jag en paus i syendet för diverse andra aktiviteter. Skall gå en sväng med Bianca och Alexandra och så ska hela lilla familjen på bebisträff på biblioteket. Senaste träffen var ganska torr och om det inte blir bättre denna gången så struntar jag nog i resterande träffar. Man kan ju göra så mycket annat med tiden, baka en kaka, sy en vante, ta en promenad eller gå fullkomligt lös inne på Panduro! 


  Detta är vad skaparverkstaden har presterat under tre dagar.

Av Filippa Bräutigam - 18 september 2011 22:33


  Min fina lilla prinsessa!

Av Filippa Bräutigam - 18 september 2011 16:27

Har ju inte berättat om Siris andra konsert i ordningen. Hon var på Håkan Hellström i fredags och det gick kalasbra till en början men vi fick gå mitt i för att amma. Men Visst är han grym! Tokbra!

 

Ovido - Quiz & Flashcards