min-lilla-siri

Alla inlägg under september 2012

Av Filippa Bräutigam - 30 september 2012 16:55

Kom på mig själv med att inte blogga alls igår. Kan bero på att det var fett med ös hela dagen. På morgonen åkte vi iväg på Siris kusins 4-årskalas. Det var ett barnkalas som gick till just såsom ett barnkalas skall gå till. Fullt med sockerhöga ungar som lekte så golvet gungade. Efter det så var Siri helt utmattad och vi åkte iväg mot kärra och åt middag hemma hos fina Sandra och Mathias med sonen Seth. Det var ett himla tag sedan vindögd och som vanligt bjöd Sandra på urgod mat och sällskapet är ju toppen. Där stannade vi tills det var dags att åka hem och natts Siri. Vi var ganska trötta allihopa och klockan nio var alla lampor släckta och vid tio då dov vi allihop.

Idag har det varit ännu ett kalas. Frans syster fyllde 23 och bjöd på diverse hemmabakade kakor och tårtor. Jag var mest impad över hennes hemmagjorda vaniljkräm som hon hade i tårtan. Det är inget som jag vågat mig på tidigare men kanske att det får bli en av beståndsdelarna i min födelsedagstårta i november.

Av Filippa Bräutigam - 28 september 2012 07:37

Då var praktiken slut och dags att komma tillbaka till vanliga rutiner igen. Påväg mot skolan för kursens sista seminarium. Inte riktigt förberedd idag men eftersom seminarierna inte är obligatoriska så skall det inte göra något. Jag har knappt gjort mer än att titta igenom frågorna som är överkurs som tusan om man gemför med tenta frågorna. Önskar kanske att jag hade haft lite tid och ork att svara på alla men det har jag inte haft och då är setet inte mycket att göra.

Inatt sov Siri i egen säng fram till morgonen och då kom hon lunkandes in till oss själv och somnade om igen. Om man bortser från att jag sov inne hos henne i några timmar mitt på natten med följder att jag sovit kass så är jag nöjd. Ett steg på vägen mot att få sova hela nätter. Inatt tar jag med täcke och kudde in till henne så kanske jag får sova ordentligt om hon inte somnar så djupt att jag kan avlägsna mig innan jag själv somnar.
Jag har en känsla av att vi smet når vårt mål med detta sängbytet, det har ju gått över förväntan dessa två nätter :)

Och sedanett par bilder. Siri sussat sött i sin säng och jag i mina snyggaste kläder.

Av Filippa Bräutigam - 27 september 2012 23:04

En liten kort sekvens över min dotters underbara humör

Av Filippa Bräutigam - 27 september 2012 12:33

Siri börjar sin inskolning på tisdag. Det känns jobbigt för hennes mamma, men nu känns det bättre än tidigare. Hon är ju mer självständig och skinn på näsan har hon ju. Tror hon kommer klara dagis bra mycket bättre än vad jag kommer göra.
Siris bästa kompis går på samma avdelning. Det känns hur bra som helst. De leker jättebra tillsammans och då kommer hon ju känna igen någon där.
Idag fick jag mms från kompisens pappa... Siri har fått ett eget skåp på dagis. Då kände jag också att det är lite spännande.

Av Filippa Bräutigam - 27 september 2012 07:47

Angående den nya sängen.
Allt gick bra, Siri ramlade inte ur. Hon gick inte ens upp själv när hon vaknade inatt utan låg av gammal vana kvar i sängen och skrek tills Frans gick in och lyfte över henne till oss. Men nu skall det bli andra bullar. Hon skall lära sig att somna om i egen säng. Vilket inte borde vara något problem nu när man kan lägga sig bredvid henne.


Så var det iväg på sista praktikdagen för denna gång. Det känns bra nu och jag har kommit in i det igen känns det som. Allt känns bra utom att vaccinationsarmen kliar som bara den. Fick ingen reaktion på de andra två sprutorna så jag var inte beredd på det. Det är rött och kliar och så är jag öm i armhålan. Men jag som läser mikrobiologi nu vet ju precis varför så då behöver man ju inte oroa sig för. Det är nämligen så att lymfkärler i min armhåla nu är i full gång med att producera specifika antikroppar mot smittämnena i vaccinet. Detta med hjälp av maktofager, immunkompetenta T-celler, T-hjälpar1-celler, b-celler som ombildas till P-celler. om någon nu ville veta. Måste ju bara skryta om att jag lärt mig något denna kursen. Dessutom vet jag ju vad som händer i alla leden men det skonar jag er från.


Ha en toppen dag. Misstänker att ni snart hör från mig igen.

Av Filippa Bräutigam - 26 september 2012 20:25

Åter igen har en vänlig själ skänkt något som vi kommer ha sp mycket nytta av. Vi Hr pratat länge nu om att det nog vore bra att försöka skaffa en riktig säng åt Siri. Nu lades det upp en annons på mim favorit internet sida och sängen är vår. Vi slapp lägga de där 700:- som vi trodde vi skulle behöva.
Och jag kan inte beskriva hur mycket Siri älskar den. Hon känner sig nog stor nu. Hon har visat Papi tusen gånger hur fin den är och att man kan springa jätte fort till väggen. Hon har gjort kullerbyttor och jag är lite rädd att hon skall slå sig de första dagarna och nätterna. Men set är ju en bra fallhöjd på den. Den når inte ens upp i mina knäveck och Siri tar sig utan vårighet både upp och ner så långe det är ljust i alla fall. Vi har lagt madrassen till spjälsängem som skydd de första nätterna har vi tänkt det ska få ligga. Så får vi utvärdera sen hur det gått.

Man blir så glad och tacksam när man får saker från folk som inte behöver. Det är inte många kronor vi behövt lägga på sådana sär nödvändigheter till Siri. Dels har vi ju fått lassor av släkt och sen så har folk som med senna säng eller hennes förra vagn helt enkelt skänkt till främlingar. Det är så roligt!
Nu skall jag försöka få min överlyckliga super speedade dotter att varva ner så hon kan få sova i sängen också.
Upp och ner som en joho far hon. Tokfisen!

Av Filippa Bräutigam - 26 september 2012 16:51

Humöret kom tillbaka och då menar jag inte detvglada! Siri har hela vår tjejdag passat på att vara på sitt sämsta humör. Ända gången hon var något dånar trevlig var närmiljö mötte John för en fika. Allt har varit dåligt och eländigt och bara för att det inte räckte så är hon trött nu också eftersom hon somnade så tidigt efter sitt raseriutbrott. Så nu får man kämpa mot tröttheten också. Nu i denna sekund kom hon tillexempel springandes med pyjamas byxorna och berättade att hon vill borsta tänderna... Bara tre timmar till då.

Av Filippa Bräutigam - 26 september 2012 12:40

Sii vaknade på strålande humör efter sin lilla utörladdning. Nu är vi på väg mot stan för en fika med efterlängtad vän!
Skolan tar en massa energi just nu och i och med praktiken nu känns det inte riktigt som att tid ges för att plugga just nu. Nästa vecka blir det tenta plugg hela veckan. Hoppas på att det ger önskvärt resultat annars är jag körd. Tror ju egentligen att jag har tillräcklig kunskap för att klara tentan men vill inte ropa hej.

Ovido - Quiz & Flashcards