min-lilla-siri

Alla inlägg under november 2011

Av Filippa Bräutigam - 14 november 2011 14:45

Jag är ju inte av den typen att jag är tokig i kommersiella jippon som går ut på att få oss att konsumera mera! Därför hade jag inte, som jag har insett att de flesta andra småbarnsmammor gör, införskaffat någon  present från Siri till Frans. Men det betyder j inte att man inte kan skapa sina egna traditioner. Igår lagade vid lasange (hur stavas nu det då). Vi dukade fram fint på bordet. Dukade med de fina Intermezzoglasen från Orrefors och tände lite ljus. Dessutom lyxade vi till det med dessert. Vem uppskattar inte de klassiska päronhalvorna med after-eight liksom?


    

Av Filippa Bräutigam - 13 november 2011 12:47

Gårdagen började bra, fortsatte bättre men slutade i kattastrof! Vad jag är trött på att ta om hand om människor som borde kunna ta hand om sig själva! Kanske jag blev för hård, kanske inte. Nu är jag orolig, orolig i massor! Men en vuxen människa måste ju kunna klara sig själv. 


Jobbigt! JOBBIGT!

Av Filippa Bräutigam - 11 november 2011 21:04

Idag har varit en sån där myspysdag. Om man bortser från att karlen varit ovanligt vresig så har det varit supermysigt. Började med ett cupcakesbak. Det blev blåbärscupcakes och de blev då bra mycket skönare att se på än cupcakesen jag bakade häromdagen som blev lite av en bajskorvsimitation.   


Sedan fortsatte jag med en porterstek i mina nya fina kastruller blev det både stek sås och potatiskok idag. Jag är vrålnöjd! Frans bror Rikard var förbi en sväng och lånade lite glasflaskor av mig för sin nybryggda glögg (brygger man glögg?). Han lämnade även ett smakprov åt oss. Sen fixade han till våran skrutt dator så nu går den som en klocka. Laddar sidorna på långt under hälften av den tid det tog igår. SKÖNT! 


Efter maten blev det ännu ett bak och denna gången skulle jag exprementera med att baka makarons och de skall alldeles strax in i ugnen. Det är galet vad många moment det var på dessa kakorna. Nu får man hoppas att de blir goda. Hallon makrones skall det bli i alla fall. 



Nu är vi pepp för imorgon skall Siri dyka på babysimet för första gången. Och jag skall bada. Sedan skall vi åka till Skövde och titta på Frans gamla handbollslag från Piteå som tydligen spelar i division ett nu. Blir en mysdag imorgon också alltså!


Älskar mitt liv!

Av Filippa Bräutigam - 11 november 2011 16:40

Jag är en Buzzador vilket innebär att jag får lov att testa och dela med mig av diverse produter. Idén bygger på mun till mun marknadsföring. 


Jag har fått möjligheten att testa OBH Nordicas Supreme Non-Stick Set. En serie med teflon pannor och grytor. Och även en kock-kniv. När produkterna kom ville jag laga mat med en gång. Dels är de snygga och dels så är dom grymt sköna i handen. Grytorna och kastrullerna har dubbla handtag. Ett i kastrullen och ett i locket. Det är så vansinnigt smart och man undrar ju varför ingen kommit på det tidigare. Mitt enda problem med dessa lock är att de "värmeresistenta" handtagen inte alls är så värmeresistenta.  Non-stick funktionen skall göra att man slipper matfett helt. Och när jag stekte ägg igår så fungerade det utmärkt utan fett. De har ett glaslock för att man skall slippa lyfta locket för att avgöra om vattnet kokar. Kanske att det kan spara någon kWh per år men jag tror inte att det gör någon större skillnad. 

De är super-lätta att rengöra eftersom saker inte fastnar i krävs bara några snabba drag med diskborsten, eller släng in dom i diskmaskinen om du känner för det. 


I det stora hela är jag väldigt nöjd med mina grejer även om jag aldrig skulle haft pengar till att köpa de till fullpris. En liten 1.5 liters kastrull går i handeln för 700 kronor. 



Förövrigt så blir det idag en portstek. Mumma! snart är den klar och det blir inte dåligt gött! Hela köket doftar ljuvligt.  

Av Filippa Bräutigam - 8 november 2011 17:00

"Ge barnen kärlek, mera kärlek och ännu mera kärlek, så kommer folkvettet av sig själv."

    Astrid Lindgren i ett inlägg i en debatt om barns rättigheter




                                        

Av Filippa Bräutigam - 8 november 2011 16:00

Min dotter sitter i sittern och sover. hon snarkar så gott och gosar med sin tiger. jag sitter och bläddrar i några kokböcker och funderar dels över vad det skall bli till middag och dels över om jag skall slänga ihop några nya cupcakes eller makroner få öva lite på spritsandet.


 


I morse var jag på mamma-baby gympa och det var super trevligt. Siri somnade ganska så fort men vart man än går så blir det så mysig stämning när det är mycket bebisar på samma ställe. Gympan var oväntat jobbig och jag fick upp flåset rejält ett tag. Så nu skall det bli två gånger i veckan om Siri tillåter. Sen så får jag se om jag kommer igång med kvällsträningen igen men Frans har ju så mycket i skolan hela tiden.


Men när det jobbigaste i livet är funderingar på vilka tider man skall trycka in träning så har man det ju ganska oförskämt bra!

Av Filippa Bräutigam - 7 november 2011 22:34

Idag var jag en snabbis hos Bianca och träffade hela mamma-mafian. Sedan åkte jag in till stan och lunchade med min pappa(!!!). Han har verkligen inte gjort att rätt här i världen och det har ju tyvärr skadat vår relation. Jag vill påstå att jag inte fullt ut känner min pappa. Men jag får säga att det känns som att han håller på att skärpa till sig. Han försöker mer nu, ordna upp allt på något sätt. Även om han aldrig kommer att kunna reparera vår relation fult ut så ska han  ju få en chans med Siri. Förhoppningsvis så blir han en toppen morfar. Vi pratade lite om vad som hänt de senaste åren. Och var det gick sådär fullkomligt, galet snett. Och han skämdes, det såg jag och det sa han.

Kanske gjorde han ett litet försökt att förklara bort det men insåg ganska snabbt att det inte finns något som rättfärdigar det. Och han skämdes. Kanske låter en smula skadeglad men det kändes sköt! Jätteskönt faktiskt.

Jag är villig att ge honom en chans, och vet ni? Jag tror han kommer till att ta den!


Jag gick loss en stund på Lagerhaus idag också. Jag kom ut med en burk advent. På riktigt en adventsljusstake i fickformat. Lagom juligt för mig.

 

Jag har en förhoppning om att jag följande jular kommer att lära mig tycka om julen igen eftersom det bör vara något helt annat att fira jul när man har egna barn. Vi får hoppas på det för julen är en riktig pina.

Dessutom köpte jag tre kokböcker. en om chokladpraliner, en om cupcakes och en omde välkända maräng kakorna macrones (stavas det så). Ett antal silikonformar blev det också. Hurra vad det är kul med nya bakgrejor.


När jag kom hem slängde jag ihop en fläskfile till middag och sen blev det banan cupcakes... oj vad jag behöver lära mig spritsa. Det blir till att öva. Och Frans grupparbetes kompisar klagar nog inte för imorgon får som gofika.


 

För idag så ser det bara ut som att jag slängt en bajskorv på muffinsen. Öva öva!

Av Filippa Bräutigam - 6 november 2011 17:59

Idag har vi varit effektiva. Vi åt frukost vid tio och sen drog vi igång. Jag har knäskurat toalettgolvet som hade massa ingrodd skit. Väggarna på toaletten har jag också skurat medan fin-Frans städade sovrummet och bäddade rent i sängen.  Dessutom så har han hängt tvätt och tvättat medan jag putsade fönstren i vardagsrummet. Golven är skurade och när vi kom hem från affären där vi införskaffat middagen så möttes vi av en doft som vi inte känner ofta längre, RENT! Det luktade såpa, försterputts och rengöringsmedel. Helt underbart men det är inte ofta man tillåts städa en hel dag. Hjärtligt!


Nu har jag en Pizzadeg som snart skall bakas ut och en tomatsås står och puttrar på spisen. Vi skall titta på "True Talent" på tv och mysa till det om en stund. True Talent är ett bra substitut till mitt tidigare favoritprogram Idol. Jag har ju en total bojkott av det eftersom Alexander Bard numer deltar i det programmet. Jag tål honom inte. Han är vidrig, och hans åsikter är ibland från en annan planet. Fy! Men innan det är dags för mys skall Siri bada och få en smakportion med gröt innan läggdags. Vi har kommit igång bra med smakportionerna och nu mer så äter hon upp alltihop. Snart får man nog börja utöka smakportionerna.

Ovido - Quiz & Flashcards