min-lilla-siri

Alla inlägg den 20 november 2012

Av Filippa Bräutigam - 20 november 2012 22:22

Denna terminen har ju gått oförskämt bra för mig! Helt obehindrat flyter jag igenom utbildningen och det känns fantastiskt då jag tidigare mött en hel del motgångar. Med fyra godkända examinationer denna terminen börjar jag känna mig smått oslagbar!
För Frans går det också bra! Han har ordnat ex-jobb i Norge, inte alla som får göra sitt examensarbete för ett oljebolag. Han har visserligen kuggat sin enda tenta någonsin men det beror ju på att Siri inte hade dagis förens en och en halv månad in på kursen, lite svårt att ta igen. Även om Frans trodde han skulle greja det, han må vara smart men han är ju trots allt inte Einstein! Resultaten han uppnått hittills väger upp den lilla missen. Dessutom har han nu för andra året i rad fått stipendium för goda studieresultat så nog är han duktig alltid, lite som en chock kom det då de tidigare räknat fel på hans snitt etta och meddelat att han inte fick något stipendium. Ikväll satt han och kollade kontot och undrade varifrån alla pengar kom, då låg de där iaf. Ibland lönar det att ifrågasätta. Uppenbarligen hade de ju gjort fel och det tackar vi för.

Nu är det sängen och jag får tagga ner en smula om jag ska kunna somna. Men man blir ju glad när man känner att livet för en gångs skull inte jävlas med en!

:)

PVK

Av Filippa Bräutigam - 20 november 2012 13:34

Examinationen av medicintekniska färdigheter avklarad. fick göra mitt praktiska prov på PVK (perifer venkateter). Jag skakade som ett asplöv men snabbt och säkert klarade jag av provet jag är euforisk! Hurra!

Av Filippa Bräutigam - 20 november 2012 08:52

Då var dagen kommen! Idag är det dags att examinera perifier ven kateter, central ven kateter, intravenöst blodprov, intramuskulärninjektion, subcutan injektion och tillförsel av läkemedel via infusion. Ganska många moment! Som tyr är examinerad man bara på ett.

Alla olika innehåller vad som känns som miljoner moment var. "Spritade jag bänken? Plockade jag fram plåster? drog jag upp natriumklorid? satsade jag armen? Nuddade jag den nu? Hur går det för patienten? Aspirerade jag verkligen ordentligt? Ska det sköljas med 5,10 eller 20 ml? Har jag rätt läkemedel? Är dosen rimlig? Är patienten överkänslig? Kontrollerade jag dosen och läkemedlet tre gånger? Hur lång tid skall droppet ta? Hur många droppar i minuten? Okabulätbesoktigade jag allt som ska besiktigas? Är några produkter utgångna?"

Bara en bråkdel av sakerna som skall tänkas på! En bråkdel!

Och där glömde jag förkläde och så var jag kuggad! Ahhhhh hjärnan är helt överbelastad nu!

Förhoppningsvis blir det nemas problemas men vad vet jag?


Inte konstigt man blir uppstressad när checklistan är ett halvt A4 lång!

Ovido - Quiz & Flashcards