min-lilla-siri

Direktlänk till inlägg 19 oktober 2012

Utlandsresan

Av Filippa Bräutigam - 19 oktober 2012 08:57

Nu är jag på väg mot skolan efter att jag gett mig själv en mer än välbehövd sovmorgon. Och frågar ni mig så har jag förtjänat det!
Idag är det möte med kvinnan som administrerar utlandspraktiken, spännande! Sen är det bara att börja söka stipendier till höger och vänster. Sex personer är vi som ska åka så vi behöver ju få in en hel del pengar!
Någon som sökt något stipendie som vill dela med sig av namnet på det stipendiet så bugar och bockar vi.
Tog teda på vilka vaccinationer vi behöver ta också. Hepatit Ā+B , kolera och tyfoidfeber va de ända. Jag som trodde jag skulle springa runt i tid och otid för att få sprutor. Hepatiten har jag dessutom redan vaccinerats mot så det blir inga sprutor alls..... Men..... Eftersom vi skall jobba med sjukvård så rekommenderade sjuksköterskan även att vi skulle ta TBC vaccin... (dummdummdummdaaa) usch, fy och nej! Det hade jag ku inte en tanke på! Denna vidriga vaccinering. Man får en stor varböld som kan sitta i upp till sex månader och även ett trevligt ärr. Ärret bryr jag mig inte om men vaccinationsmetoden är ju heller inte särskilt trevlig. Det är ju klart att jag tar den, men det är inget jag kommer njuta av direkt!
För övrigt skall vi fega lite om uppsatsskrivandet, som vi ju kommer att göra där nere på så gott som egenhand.
Vi har frågor om boende och praktikplats och så till det vi oroar oss för mest! Magen! Hur skall vi bära oss åt för att i fem veckor undvika magsjukor? Fick dessutom veta härom dagen att 80% av de som drabbats av en magsjuka i Indien kommer tillbaka med multiresistenta tarmbakterier! Ingen tillfredsställande siffra direkt! Vi kommer att högkonsumera handsprit är en sak som är säker!
Vi kommer åka om ganska exakt ett år men tiden går ju sp förbannat fort! Just nu känns det som det lika gärna skulle kunna vara om en vecka. Spännande är det!

 
 
Caroline

Caroline

19 oktober 2012 09:43

Jag kan tyvärr inga namn på några fonder som kan passa men jag vill bara säga att jag stödjer idén fullkomligt! Jag tycker du gör helt rätt i som åker. Sikta på att leta efter stipendier som är för till exempel mölndalsfödda. Sådana är ofta lite bortglömda. Fundera igenom vad du har mer för epitet som någon kan ha upprättat en fond till. Googla "fond sjuksköterska". Glöm inte alla alternativ som fond/fonder stipendium/stipendie/stipendier bidrag sjuksköterska/sjuksköterskor indien/mölndal/hisingen/trollhättan. På biblioteket finns en stipendiebok men jag tycker den är ganska svår att leta i. Se alternativ som att söka stipendier för Frans också så att ni totalt sett når finansieringen. Det finns säkert en massa fonder för norrlänningar/pitebor och så vidare. Jag tror du måste vara ute i riktigt god tid för många har ansökningstillfälle en gång om året och utdelning en gång om året. Förbered alla dina inkomstpapper och så. Har ni kurator på skolan så kanske de har några tips.

http://min.bakel.se

Filippa Bräutigam

19 oktober 2012 09:47

Tack :) mycket där som jag inte tänkt på!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Filippa Bräutigam - 3 augusti 2013 06:40

Då inleder jag nu den sista veckan på mitt heltidsvick! Det känns omotiverat att sätta sig och plugga igen! Men jag går se Indien som min morot. Jobbet har jag ju trots allt kvar och det är jag galet stolt över! Om service vore för vetskapen att jag ...

Av Filippa Bräutigam - 24 juli 2013 15:49

Idag pratade jag med chefen. Jag tog sats och hörde om möjligheten att jobba kvar som timvikarie under hösten fans. Och gissa vad... Det gjorde den. Jag är så glad att jag et inte vad. Funderar även starkt på att skippa att ta ut min examen nästa som...

Av Filippa Bräutigam - 20 juli 2013 23:05

Denna underbara jobbsommar börjar lida mot sitt slut och nedräkningen har på något vis startat. Jag önskar ju att den skulle pågå för alltid men samtidigt vill jag ju bli färdig. Nästa sommar är jag ju syrra, det är ju om möjligt än mer galet än att ...

Av Filippa Bräutigam - 17 juli 2013 10:13

Uscha! Siri går ju på sommardags och vissa dagar har det gått helt smärtfritt. Idag var inte en sån dag! Hon började gråta redan när vi gick ut ur dörren hemma och sa att hon inte ville gå på dagis idag! Ajajaj i mamma hjärtat. "Mamma vi kans...

Av Filippa Bräutigam - 13 juli 2013 10:15

Vi trodde ju att sökandet efter bröllopslokal än en gång var över och allt var färdigt. Men precis som första gången sket det sig! Ägaren beslöt att sälja lokalen istället. Nu blir där en restaurang och vi står på ruta ett. Jag har fått en hel de...

Ovido - Quiz & Flashcards