min-lilla-siri

Alla inlägg den 19 oktober 2012

Av Filippa Bräutigam - 19 oktober 2012 23:25

Ni som väljer att lämna kommentarer i stil med: du är en dålig mamma! Om man bryr sig om sitt barn så åker man inte ifrån det, skulle aldrig kunna vara ifrån min son så länge!

Dessa är en kommentar som är lämnad på mitt inlägg om Indien. Jag valde att inte publicera kommentaren eftersom jag blev så oerhört sårad. Nu ångrar jag mig.

ag älskar min dotter och dyrkar marken hon står på. Jag skulle göra vad som helst för henne! Dessutom vet jag att hennes pappa är den bästa pappa jag kunnat ge mitt barn. Han tar dessutom och har  gjort ända sedan första dag vi kom hem från BB lika stort ansvar för Siri som jag gjort. Han är fullt kapabel till att sköta om vårat gemensamma barn medans jag är borta. När jag ser honom med Siri så blir jag ofta tårögd. Jag är så lycklig att jag lyckades hitta en man som är en så underbar Papi och sambo!

Att göra denna praktik i Indien kommer ge mig helt andra perspektiv på saker och ting, det är jag säker på. Jag kommer att utvecklas som människa. Hela mitt liv kommer jag att vara Siris mamma men det betyder inte att allt jag gör behöver vara att vara det. Jag är fortfarande Filippa och måste vara osjälvisk och ge mig själv denna erfarenhet och upplevelse. Den kommer vara spännande, rolig, intressant men också fruktansvärt påfrestande. Dels kommer jag att vara ifrån min familj. Min största glädje i livet. Dels kommer jag att få se väldigt mycket som jag kommer ha svårt att förstå. Människosynen, klassklyftorna, patientsynen, allt kommer att vara så olikt hemma och jag kommer att utvecklas som människa, för att inte tala om hur mycket jag kommer växa in i min yrkesroll inför den sista terminen. Jag skall jobba som sjuksköterska resten av mitt liv är det tänkt och då kan det ju vara bra om jag blir en trygg sådan! Eller?!

Jag och mina underbara klasskamrater kämpar för fullt för att administrera denna resan just nu och jag är glad att den kommer att bli av. jag tänker inte ta din skit och därför skriver jag detta inlägget till dig och hoppas att du kommer att fatta något av det jag skrivit!

Att försumma sig själv gör en inte till en bättre förälder, snarare tvärtom. Att ha en värld som snurrar kring sina barn och inget annat gör inte att barnen växer upp till bättre människor. Jag kommer ortsätta vara lika engagerad och ge henne lika mycket kärlek hela livet. Men om jag i fem veckor befinner mig i ett annat land så kommer hon inte lida. Jag ger henne så mycket kärlek att hon kommer ha så det räcker alla fem veckor utan att den tar slut. 




  Siri älskar sin Papi lika mycket som jag gör! De kommer ha det alldeles supermysigt medan mamma är i Indien och kämpar med sin C-uppsats


Av Filippa Bräutigam - 19 oktober 2012 23:14

Det var länge sen jag la upp några filmer på bloggen.

Det är nog det enda som jag inte tycker om med bloggplatsens app. Det går inte att ladda upp filmer med mobilen. 

men här kommer en liten film på när Siri ägnar sig åt sin favoritsysselsättning. 



 

Av Filippa Bräutigam - 19 oktober 2012 22:08


Av Filippa Bräutigam - 19 oktober 2012 22:06

Dagis bacillerna är hårda mot Siri! Imorse när hon vaknade så var hon den största solstrålen jag sett hon ve gladare ön någonsin och på väg till dagis märkets då ingenting.
Efter någon timma fick jag sms från Benjamins pappa om en glad och pigg Siri som kommit rusande när de lämnade Benjamin.
Och en halvtimme senare ringer fröknarna om att Siri är trött, hängig och varm. Vad hände där?
Nu har hon 40 grader efter bara några få feberfria dagar. Skruttan!

Av Filippa Bräutigam - 19 oktober 2012 08:57

Nu är jag på väg mot skolan efter att jag gett mig själv en mer än välbehövd sovmorgon. Och frågar ni mig så har jag förtjänat det!
Idag är det möte med kvinnan som administrerar utlandspraktiken, spännande! Sen är det bara att börja söka stipendier till höger och vänster. Sex personer är vi som ska åka så vi behöver ju få in en hel del pengar!
Någon som sökt något stipendie som vill dela med sig av namnet på det stipendiet så bugar och bockar vi.
Tog teda på vilka vaccinationer vi behöver ta också. Hepatit Ā+B , kolera och tyfoidfeber va de ända. Jag som trodde jag skulle springa runt i tid och otid för att få sprutor. Hepatiten har jag dessutom redan vaccinerats mot så det blir inga sprutor alls..... Men..... Eftersom vi skall jobba med sjukvård så rekommenderade sjuksköterskan även att vi skulle ta TBC vaccin... (dummdummdummdaaa) usch, fy och nej! Det hade jag ku inte en tanke på! Denna vidriga vaccinering. Man får en stor varböld som kan sitta i upp till sex månader och även ett trevligt ärr. Ärret bryr jag mig inte om men vaccinationsmetoden är ju heller inte särskilt trevlig. Det är ju klart att jag tar den, men det är inget jag kommer njuta av direkt!
För övrigt skall vi fega lite om uppsatsskrivandet, som vi ju kommer att göra där nere på så gott som egenhand.
Vi har frågor om boende och praktikplats och så till det vi oroar oss för mest! Magen! Hur skall vi bära oss åt för att i fem veckor undvika magsjukor? Fick dessutom veta härom dagen att 80% av de som drabbats av en magsjuka i Indien kommer tillbaka med multiresistenta tarmbakterier! Ingen tillfredsställande siffra direkt! Vi kommer att högkonsumera handsprit är en sak som är säker!
Vi kommer åka om ganska exakt ett år men tiden går ju sp förbannat fort! Just nu känns det som det lika gärna skulle kunna vara om en vecka. Spännande är det!

Av Filippa Bräutigam - 19 oktober 2012 08:53

Nu är jag på väg mot skolan efter att jag gett mig själv en mer än välbehövd sovmorgon. Och frågar ni mig så har jag förtjänat det!
Idag är det möte med kvinnan som administrerar utlandspraktiken, spännande! Sen är det bara att börja söka stipendier till höger och vänster. Sex personer är vi som ska åka så vi behöver ju få in en hel del pengar!
Någon som sökt något stipendie som vill dela med sig av namnet på det stipendiet så bugar och bockar vi.
Tog teda på vilka vaccinationer vi behöver ta också. Hepatit Ā+B , kolera och tyfoidfeber va de ända. Jag som trodde jag skulle springa runt i tid och otid för att få sprutor. Hepatiten har jag dessutom redan vaccinerats mot så det blir inga sprutor alls..... Men..... Eftersom vi skall jobba med sjukvård så rekommenderade sjuksköterskan även att vi skulle ta TBC vaccin... (dummdummdummdaaa) usch, fy och nej! Det hade jag ku inte en tanke på! Denna vidriga vaccinering. Man får en stor varböld som kan sitta i upp till sex månader och även ett trevligt ärr. Ärret bryr jag mig inte om men vaccinationsmetoden är ju heller inte särskilt trevlig. Det är ju klart att jag tar den, men det är inget jag kommer njuta av direkt!
För övrigt skall vi fega lite om uppsatsskrivandet, som vi ju kommer att göra där nere på så gott som egenhand.
Vi har frågor om boende och praktikplats och så till det vi oroar oss för mest! Magen! Hur skall vi bära oss åt för att i fem veckor undvika magsjukor? Fick dessutom veta härom dagen att 80% av de som drabbats av en magsjuka i Indien kommer tillbaka med multiresistenta tarmbakterier! Ingen tillfredsställande siffra direkt! Vi kommer att högkonsumera handsprit är en sak som är säker!
Vi kommer åka om ganska exakt ett år men tiden går ju sp förbannat fort! Just nu känns det som det lika gärna skulle kunna vara om en vecka. Spännande är det!

Ovido - Quiz & Flashcards