min-lilla-siri

Direktlänk till inlägg 23 september 2012

Barnkränkningar IGEN

Av Filippa Bräutigam - 23 september 2012 15:38

Vargör är det alltid framför mig sånt händer? Jag som minst av alla klarar av det! Särskillt nu när jag är helt snurrig av oro för Siri.

En mamma sa just till sin son, ett av fem barn, när vi kommer till lägenheten så håller du i dina hände och rör ingenting. Så långt är allt okej även om jag inte är helt nöjd med mammans val av tonläge.

Sen säger pappan "lyssnar du ens miffo, (spänner blicken i honom) du rör INGENTING."
Sonen är nog 7-8 år.

Mamman tittar på pappan som fortsätter så pojken hör. "men han är ju helt damp, alla andra ungar lyssnar men inte han, han fattar ju inte. Han har sönder allt."

Pojken ser ledsen ut och jag var tvungen att ingripa.

"är det så du brukar tala om och till ditt barn" redan där ångrade jag mig. Avsåg, hur skall detta samtal utvecklas. Farsan börja snacka om jävla idiot och egna barn och ska jag vara ärlig så lyssnade jag nog inte. Ville ju inte göra någon sen framför pojken heller. Man jag berättade för pappan om att det finna något som heter psykisk barnmisshandel. Att det är minst lika illa som fysisk och att dessutom utsätta pojken för denna typ av kränkningar på offentlig plats där så många människor hör. Att han inför hela vagnen berättade hur dum i huvudet och trögfattad den till synes fullt friska pojken var, det var det vidrigare jag sett! Sen skulle de visst av. Inte var set vackra ramsor pappan drog åt mig heller. Kanske jag gjorde saken värre. Men jag var tvungen att visa pojken att det finns de som tar hans parti, att han duger just som han är!

 
 
Ingen bild

Helena Larsdotter

23 september 2012 16:17

Någon såg och sa något. Det betydde säkert mycket för den pojken. Filippa-Du är stark och modig! :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Filippa Bräutigam - 3 augusti 2013 06:40

Då inleder jag nu den sista veckan på mitt heltidsvick! Det känns omotiverat att sätta sig och plugga igen! Men jag går se Indien som min morot. Jobbet har jag ju trots allt kvar och det är jag galet stolt över! Om service vore för vetskapen att jag ...

Av Filippa Bräutigam - 24 juli 2013 15:49

Idag pratade jag med chefen. Jag tog sats och hörde om möjligheten att jobba kvar som timvikarie under hösten fans. Och gissa vad... Det gjorde den. Jag är så glad att jag et inte vad. Funderar även starkt på att skippa att ta ut min examen nästa som...

Av Filippa Bräutigam - 20 juli 2013 23:05

Denna underbara jobbsommar börjar lida mot sitt slut och nedräkningen har på något vis startat. Jag önskar ju att den skulle pågå för alltid men samtidigt vill jag ju bli färdig. Nästa sommar är jag ju syrra, det är ju om möjligt än mer galet än att ...

Av Filippa Bräutigam - 17 juli 2013 10:13

Uscha! Siri går ju på sommardags och vissa dagar har det gått helt smärtfritt. Idag var inte en sån dag! Hon började gråta redan när vi gick ut ur dörren hemma och sa att hon inte ville gå på dagis idag! Ajajaj i mamma hjärtat. "Mamma vi kans...

Av Filippa Bräutigam - 13 juli 2013 10:15

Vi trodde ju att sökandet efter bröllopslokal än en gång var över och allt var färdigt. Men precis som första gången sket det sig! Ägaren beslöt att sälja lokalen istället. Nu blir där en restaurang och vi står på ruta ett. Jag har fått en hel de...

Ovido - Quiz & Flashcards