min-lilla-siri

Alla inlägg den 21 augusti 2011

Av Filippa Bräutigam - 21 augusti 2011 21:38

Har suttit och läst lite forum om "modern" barnuppfostran och timeouten hyllas till skyarna. Vad är det för skillnad på en timeout och den gamla hederliga skamvrån? Ingen dumstrut? Jag tycker det är urbota dumt! URBOTA! Har vi inte för läge sedan insett att skamvrån inte är någon hitt? Är det så lätt att omvända folk. Döp om skamvrån till timeoutspot och ta bort dumstruten. Och vips är den en succe igen. Är skillnaden att lärare inte ger timeouter utan enbart föräldrar. Tror inte det. Att tvinga sin treåring sitta i timeout för att han inte lyssnar verkar enligt mig inte vara en jätte bra idé. Man vill ha respekt från sitt barn och det klart att man måste få ta konsekvenserna av sina handlingar men... timeout. Förklara, för jag begriper inte. Vinner man verkligen ett barns respekt på det viset?

Av Filippa Bräutigam - 21 augusti 2011 16:50

Fem timmar kvar till Frans kommer hem och just nu känns det som en evighet. Idag har rosslet i min lillas hals gjort att ingenting riktigt duger. Jag har förvandlats till en mänsklig napp eftersom det verkar vara det ända som kan trösta henne. Det konstanta ätandet har även gjort att det kastas upp en del. Det i kombination med att jag inte kan duscha på grund av det tidigare omnämnda stoppet i avloppet gör att jag känner mig en smula snuskig, jag som redan innan behövde duscha. Om Siri sov gott igenom sin förkylning igår så tar hon nog igen sin vakna tid idag. Igår sov hon igenom hostan men nu väcker den henne när hon just somnat och sen är det så gott som omöjligt att få henne att somna. Då gäller det bara att slänga fram mejeriet och agera mjölktapp.

Livet · Siri
Av Filippa Bräutigam - 21 augusti 2011 11:43

Lill-fisen har blivit smittad av alla kliande halsar och har nu fått hosta. Igår sov hon igenom i stort sett hela dagen och hon har sovit hela natten med. Men märkligt nog är hon en glad skit när hon är vaken, skrattar och ler en kortis innan hon somnar igen. Eftersom Siri bara var vaken runt fem timmar igår så hann jag pilla ihop hela pärlplattan och nu hänger de 4800 pärlorna på väggen. Jag är grymt stel i nacken efter att suttit böjd över plattan hela dagen mn får ju hålla med alla som tänker att det är självförvållat. 


Vi köpte hörselkåpor åt Siri häromdagen och måste ju bara bjuda på ett par bilder. Förvånansvärt nog gillade hon dom, trodde det skulle bli kink men trots att dom från början satt helt på tok fel så skrattade skruttan och tyckte att det va toppen-sköj. Nu är hon redo för koncerter och allt vad staden har att erbjuda.

   

   

Stopp i avloppet också, suck. Avloppet som leder till handfat, badkar och tvättmaskin är helt tätt. Man kan ju bli knäpp för mindre. Bara att vänta till imorgon och ringa fastighetsskötaren men det är mer än en i detta hushåll som skulle behöva tvagas.

Livet · Pyssel · Siri
Ovido - Quiz & Flashcards