min-lilla-siri

Alla inlägg under oktober 2012

Av Filippa Bräutigam - 19 oktober 2012 22:08


Av Filippa Bräutigam - 19 oktober 2012 22:06

Dagis bacillerna är hårda mot Siri! Imorse när hon vaknade så var hon den största solstrålen jag sett hon ve gladare ön någonsin och på väg till dagis märkets då ingenting.
Efter någon timma fick jag sms från Benjamins pappa om en glad och pigg Siri som kommit rusande när de lämnade Benjamin.
Och en halvtimme senare ringer fröknarna om att Siri är trött, hängig och varm. Vad hände där?
Nu har hon 40 grader efter bara några få feberfria dagar. Skruttan!

Av Filippa Bräutigam - 19 oktober 2012 08:57

Nu är jag på väg mot skolan efter att jag gett mig själv en mer än välbehövd sovmorgon. Och frågar ni mig så har jag förtjänat det!
Idag är det möte med kvinnan som administrerar utlandspraktiken, spännande! Sen är det bara att börja söka stipendier till höger och vänster. Sex personer är vi som ska åka så vi behöver ju få in en hel del pengar!
Någon som sökt något stipendie som vill dela med sig av namnet på det stipendiet så bugar och bockar vi.
Tog teda på vilka vaccinationer vi behöver ta också. Hepatit Ā+B , kolera och tyfoidfeber va de ända. Jag som trodde jag skulle springa runt i tid och otid för att få sprutor. Hepatiten har jag dessutom redan vaccinerats mot så det blir inga sprutor alls..... Men..... Eftersom vi skall jobba med sjukvård så rekommenderade sjuksköterskan även att vi skulle ta TBC vaccin... (dummdummdummdaaa) usch, fy och nej! Det hade jag ku inte en tanke på! Denna vidriga vaccinering. Man får en stor varböld som kan sitta i upp till sex månader och även ett trevligt ärr. Ärret bryr jag mig inte om men vaccinationsmetoden är ju heller inte särskilt trevlig. Det är ju klart att jag tar den, men det är inget jag kommer njuta av direkt!
För övrigt skall vi fega lite om uppsatsskrivandet, som vi ju kommer att göra där nere på så gott som egenhand.
Vi har frågor om boende och praktikplats och så till det vi oroar oss för mest! Magen! Hur skall vi bära oss åt för att i fem veckor undvika magsjukor? Fick dessutom veta härom dagen att 80% av de som drabbats av en magsjuka i Indien kommer tillbaka med multiresistenta tarmbakterier! Ingen tillfredsställande siffra direkt! Vi kommer att högkonsumera handsprit är en sak som är säker!
Vi kommer åka om ganska exakt ett år men tiden går ju sp förbannat fort! Just nu känns det som det lika gärna skulle kunna vara om en vecka. Spännande är det!

Av Filippa Bräutigam - 19 oktober 2012 08:53

Nu är jag på väg mot skolan efter att jag gett mig själv en mer än välbehövd sovmorgon. Och frågar ni mig så har jag förtjänat det!
Idag är det möte med kvinnan som administrerar utlandspraktiken, spännande! Sen är det bara att börja söka stipendier till höger och vänster. Sex personer är vi som ska åka så vi behöver ju få in en hel del pengar!
Någon som sökt något stipendie som vill dela med sig av namnet på det stipendiet så bugar och bockar vi.
Tog teda på vilka vaccinationer vi behöver ta också. Hepatit Ā+B , kolera och tyfoidfeber va de ända. Jag som trodde jag skulle springa runt i tid och otid för att få sprutor. Hepatiten har jag dessutom redan vaccinerats mot så det blir inga sprutor alls..... Men..... Eftersom vi skall jobba med sjukvård så rekommenderade sjuksköterskan även att vi skulle ta TBC vaccin... (dummdummdummdaaa) usch, fy och nej! Det hade jag ku inte en tanke på! Denna vidriga vaccinering. Man får en stor varböld som kan sitta i upp till sex månader och även ett trevligt ärr. Ärret bryr jag mig inte om men vaccinationsmetoden är ju heller inte särskilt trevlig. Det är ju klart att jag tar den, men det är inget jag kommer njuta av direkt!
För övrigt skall vi fega lite om uppsatsskrivandet, som vi ju kommer att göra där nere på så gott som egenhand.
Vi har frågor om boende och praktikplats och så till det vi oroar oss för mest! Magen! Hur skall vi bära oss åt för att i fem veckor undvika magsjukor? Fick dessutom veta härom dagen att 80% av de som drabbats av en magsjuka i Indien kommer tillbaka med multiresistenta tarmbakterier! Ingen tillfredsställande siffra direkt! Vi kommer att högkonsumera handsprit är en sak som är säker!
Vi kommer åka om ganska exakt ett år men tiden går ju sp förbannat fort! Just nu känns det som det lika gärna skulle kunna vara om en vecka. Spännande är det!

Av Filippa Bräutigam - 18 oktober 2012 07:37

Igårkväll var jag hos en kvinna i partille. Hon hade massa tyg som skulle ut och skänkte det görna till mig! En hel påse! Jag blir ju helt uppspelt när jag får lägga händerna på ETT nytt tyg och här hade jag meter på meter helt gratis. Nu går hjärnan var på vad jag skulle kunna sy av tygerna.
Ett lätt litet glädjerus får jag allt. Men tillfälle att sy något av tygerna ges inte på några veckor så jag har ju tid att tänka.
På måndag är det tenta och jag kör all in på plugget!

Oj!

Av Filippa Bräutigam - 17 oktober 2012 10:47

Är detta början på slutet! Bloggtorkan är tillbaka. Pluggar som ett fån till tentan på måndag. Känns som att man har noll koll på vad han kommer fråga efter. Dessutom är det en så liten tenta att fet inte hjälper att kunna lite om mycket. Man måste kunna allt om det han frågar efter, vilket ingen jävel vet. Känns sådär just nu men med tanke på att jag har så grymma pliggkomisar så hoppas jag på att frågetecknen kommer räta ut sig under de två dagar vi kommer att sitta i skolan.

Förresten så kanske jag vet svaret på frågan hur små är bebisar?
Det har nämligen vår föreläsare pratat om idag!
"de kan vara små att de ryms i bara en liten leksakshink"

Tack Hand-Erik! Just det frågetecknet var skönt att få uträtat :)

Av Filippa Bräutigam - 15 oktober 2012 17:06

Min skrutta har sedan dagisdebuten givetvis varit snorig men nu är hon skrutit sjuk för första gången. Allmäntilståndet är ju bra men hon hänger på mig som en koala och är varm som en kamin. Nu somnade hon just igen och man tycker ju en hel del synd om!
Dessutom skulle jag ju behövt plugga en hel sel idag eftersom jag har tenta på måndag. Men Siri går ju naturligtvis först!

Av Filippa Bräutigam - 12 oktober 2012 10:54

"är man riktigt duktig kan man nog förstöra den också, den är vårt bästa organ"

Sitter på en ganska trevlig föreläsning och lör mig en massa matnyttigt inför min 1,5 poängs tenta om en och en halv vecka :)

Ovido - Quiz & Flashcards